Creativiteit vraagt niet om beperkingen

Door Henk Velthuis, algemeen directeur

Artica is een van de oudste en grootste bureaus in Twente. Maarja, wat doen oud en groot ertoe kun je je afvragen. ‘Groot worden’ is ook nooit de ambitie geweest. Eigenlijk is er maar één doel dat telt: de creatieve kwaliteit op hoog niveau houden. Daarin willen we onderscheidend zijn en voorop lopen. Betekent het dat we moeten uitbreiden of investeren? Dan doen we dat. Alles in dienst van creativiteit. En alles mét elkaar, middelenonafhankelijk!

Aan het hoofd staan van een creatief communicatiebureau, maar zelf niet creatief zijn? Ja waarom niet? Ik geloof dat dat juist goed is. Een creatieveling hoort zich mijns inziens niet bezig te houden met het runnen van een bedrijf, maar met zijn vak: creativiteit. Daarom hebben we het in 2007, toen ik eigenaar werd van Artica, breed opgezet. Na negen jaar werkzaam te zijn geweest in het bedrijf nam ik Artica over. Ik geloof erin dat er niet per se één persoon aan het front moet staan van een creatief bureau. Dus vormde ik met een aantal collega’s een MT, elk met een eigen specialisme en verantwoordelijkheid. Samen faciliteren we creativiteit en bepalen we de koers die we varen.

Onafhankelijk

Een bureau als Artica mag niet afhankelijk zijn van specifieke personen, net als dat we niet afhankelijk kunnen zijn van één middel. Creativiteit vraagt niet om zulke beperkingen. Ik vind een goede, vrije werkomgeving cruciaal. Dat betekent ook dat persoonlijke belangen en ego’s nooit voorop mogen staan. Hiërarchie is een voorwaarde voor goede bedrijfsvoering. Iemand moet de knoop doorhakken en de verantwoordelijkheid nemen. Maar hiërarchie mag nooit als middel worden gebruikt voor persoonlijke belangen. Zonder medewerkers geen leiders; ieder zijn vak. Bij Artica is iedereen gelijk. Iedereen doet ertoe en iedereen mag zichzelf zijn. Van de stagiair tot de directeur. Zo’n cultuur moet natuurlijk bij je passen. Je moet hier wel je weg kunnen vinden en je plek kunnen pakken.

Plezier en passie

Ik vind het belangrijk dat alle collega’s met plezier en passie naar Artica gaan. Als je lekker in je vel zit, straal je dat uit. Dat is voor iedereen prettig. Ook voor de groei van Artica. En speelt er thuis een keer iets? Dan moet je de vrijheid hebben om te gaan. Pas als je het privé op de rit hebt, kun je zakelijk ook investeren en presteren. Natuurlijk ben ik er trots op dat ons ziekteverzuim al jarenlang heel laag is. En dat veel collega’s hier al tientallen jaren werken. Ook buiten werktijd hebben we plezier met elkaar. Borrels, feestjes; prachtig zo’n mooie club collega’s!

De boodschap is leidend

Naast onze collega’s hebben we ook onze klanten nodig, want zonder mooie opdrachten zijn we nergens. Veel bedrijven gaan naar een gespecialiseerd bureau met de vraag om een specifiek middel. Voor een beursstand ga je naar een standbouwer. Voor een website ga je naar een internetbureau. Bij ons kun je vragen om een beursstand en naar buiten lopen met een nieuwe website of positionering. Omdat wij vinden dat een middel nooit leidend mag zijn. Wij adviseren vanuit de boodschap welk middel het meest effectief is.

Partners

Onze creativiteit reikt heel ver. We kunnen heel veel zelf maken. Maar niet alles. We hebben bijvoorbeeld een aantal moderne machines in huis, maar geen gespecialiseerde machines om hoge productie te draaien. En we hebben veel kennis van websites op grafisch gebied en functionaliteit, maar geen programmeurs. Niet elke site vraagt om dezelfde technische achterkant en voor ons mag de techniek nooit leidend zijn. Wij focussen ons in alle trajecten op de creativiteit. Als we vervolgens in de uitvoering meer specifieke kennis nodig hebben, kloppen we aan bij een van onze partners voor een samenwerking. Fotografen, programmeurs, drukwerk... we hebben elkaar nodig!

Zonder vernieuwing geen toekomst

Soms besluit je bepaalde kennis wél in huis te halen. Omdat dat heel dicht bij ons DNA ligt. Of omdat we geloven dat het cruciaal is voor onze toekomst. Zonder vernieuwing geen toekomst. Daarom doen we weleens investeringen die niet meteen wat opleveren. Zo investeren we sinds een half jaar bijvoorbeeld in virtual reality en hebben we inmiddels ons eigen VR-lab. En we investeren graag in mensen, in jong talent bijvoorbeeld. Dat draagt allemaal bij aan de gezondheid van Artica. Aan de breedte, maar vooral aan de kwaliteit. En hoe het de komende jaren gaat? Dat zien we wel. De stip aan de horizon ligt niet zo ver weg. Zolang we in een goede sfeer samen mooie dingen maken en we er ook nog wat aan verdienen, doen we het goed. Henig an!