DUIK EENS MEE IN 3D

Door Bastiaan Krol, 3D-ontwerper

De mogelijkheden in materialen, technieken en concepten als 3D-ontwerper zijn tegenwoordig eindeloos. Daarom gaat mijn functie veel verder dan ontwerpen. Ik ben betrokken bij een project vanaf de briefing tot de productie. En dat project kan een beursstand zijn, maar net zo goed een compleet interieur. Allemaal afhankelijk van wat de klant vraagt. Elk project is uniek, maar ze hebben wel een gemene deler: bij Artica zoeken we altijd naar vernieuwende oplossingen. Zo pas ik in mijn ontwerpen ook trends toe vanuit de retail en architectuur.

Bij elke opdracht kiezen we het team dat het beste past qua uitdagingen en benodigde expertises. Zo is er veel wisselwerking tussen collega’s van allerlei disciplines. Mijn projecten beginnen altijd met het verdiepen in de klant. Wat doet hij en wat wil hij uitstralen? Elke klant heeft natuurlijk een ander doel en een ander communicatief vraagstuk. Met die klantinzichten ga ik aan de slag. Ik raak natuurlijk geïnspireerd op het werk, achter mijn computer en in brainstormsessies met collega’s. Maar ook vind ik inspiratie op straat, door tv-programma’s en magazines. Alles wat ik tegenkom op het internet of in het dagelijks leven sla ik op. Aan de hand van alle inspiratie en inzichten maak ik moodboards om een beeld te krijgen van de richting die ik op wil. En dan pas begint het echte schetsen en ontwerpen.

Anders dan je buurman

De mogelijkheden in ontwerpen zijn eindeloos. Dat geeft veel vrijheid. En dat zorgt ervoor dat we elk ontwerp superuniek kunnen maken. Beursstands zijn al lang niet meer clean en wit, maar sluiten qua kleuren en materialen aan op de huisstijl van de klant. En waar het vroeger al bijzonder was om een vijftig inch scherm in je stand te plaatsen, heb je nu gigantische led-walls. Standaardmeubels zijn ook niet meer van nu. Je wilt je onderscheiden en zéker niet hetzelfde meubilair hebben als je buurman. En ook in materialen is er veel veranderd. Een leuk voorbeeld daarvan is underlayment. Tot een paar jaar terug werd dat gezien als goedkoop bouwhout. Nu is het vaak juist een design-feature.

Het beste ligt niet altijd voor de hand

Bij elk project hebben we te maken met nieuwe uitdagingen die voortkomen uit de wensen van de klant. De manier waarop we met deze uitdagingen omgaan, bepaalt uiteindelijk de uitstraling en originaliteit van de stand. Zo kreeg ik eens de opdracht om een stand te ontwerpen voor een bedrijf dat eindeloos veel producten wilde laten zien. Te veel om daadwerkelijk in de stand te plaatsen. De oplossing? Producten laten zien met Augmented Reality. En waarom zou je niet de vloer gebruiken die in de beurshal ligt als die perfect aansluit bij het gevoel in de stand? Scheelt nog veel geld ook. Ook kartonnen meubels zijn al voorbij gekomen. En tribunes in plaats van traditionele tafels met stoelen. Want de wens voor veertig overlegplekken betekent natuurlijk niet dat dat tafels en stoelen moeten zijn.

Technologie telt

Innovatie is een drijvende kracht voor klanten en voor ons. Ook wij blijven continu vernieuwen en ik blijf me dus voortdurend ontwikkelen. Mijn werk is niet klaar na het opleveren van een ontwerp. Ik ben regelmatig in de werkplaats. De uitstraling van het uiteindelijke ontwerp wordt namelijk grotendeels bepaald door de technische uitwerking. Dus overleggen we veel wat de beste manier is om het ontwerp door te vertalen. Waar plaatsen we de verlichting, hoe kunnen we megagrote wanden of plafonds het beste produceren? Daarnaast komen technologische ontwikkelingen terug in de manier waarop wij stands presenteren aan klanten. Zo gaf Artica me alle ruimte om uit te zoeken of en hoe we Virtual Reality kunnen inzetten om 3D-ontwerpen te presenteren. Nu hebben we onze eigen VR-presentatieruimte. Hoe tof!

Impact

Het blijft bijzonder dat wat ik ontwerp vanachter mijn bureau werkelijkheid wordt. Een stand wordt écht gemaakt en opgebouwd op locatie. Eigenlijk een soort tijdelijke showroom. Ik vind het belangrijk om mijn eigen stands ‘in real life’ te gaan bekijken, omdat het in werkelijkheid anders over komt dan op een scherm. Daar haal ik weer inspiratie uit. Het is ook bizar hoe groot een stand in werkelijkheid is. Hoeveel impact dat heeft. En als ik dan toch een beurs bezoek, kijk ik natuurlijk graag even rond bij concullega’s. Als ontwerper houd je immers altijd je ogen open.