Internationaal Projectmanager bij Artica: get the job done!

Internationaal projectmanager bij Artica... dat klinkt leuk, maar wat houdt dat eigenlijk in? Een veelgestelde vraag. Denise en Riëtte weten het als geen ander. Respectievelijk 3,5 en 11 jaar zijn ze verantwoordelijk voor 3D-projecten bij Artica. Helaas voor ons slaan ze nu allebei een andere weg in en maken ze ruimte voor een nieuwe internationaal projectmanager. Maar niet voordat ze nog even alles vertellen over deze afwisselende baan. Want ze kwamen er al gauw achter dat je als projectmanager zéker geen 9 tot 5 hebt. Speciaal voor de lezers van ons blog gingen Denise en Riëtte in gesprek over alle mooie en uitdagende kanten van het werk.

R:
Hé Denise, wat heb jij eigenlijk gestudeerd? Dat weet ik niet eens.

D:
Ik studeerde commerciële economie, met een minor in Lyon. Jij deed een internationale studie toch?

R:
Ja klopt, International Business and Languages, met een studieperiode in Zweden. Lekker internationaal ook dus! Al moet ik zeggen dat ik na mijn studie niet precies wist wat ik wilde. Ja ik zocht een baan in de communicatie, het liefst internationaal georiënteerd. Als er destijds een communicatiefunctie voorbij was gekomen, zou ik daar zeker op gereageerd hebben. Maar die kwam er niet. Wel de vacature van Projectmanager Standbouw bij Artica. Ik had toen nog geen idee wat dat precies was. Maar wat ben ik nu achteraf blij dat ik terecht ben gekomen in deze wereld.

D:
Grappig, dat herken ik. Ook al heb ik veel affiniteit met communicatie, ik vind de wereld van de (stand)bouw ook erg leuk! Stiekem misschien wel iets leuker… al vallen deze werelden ook weer mooi samen. Standbouw is natuurlijk ook een communicatie-uiting. En bij Artica ben je altijd onderdeel van een team met verschillende disciplines. Je werkt altijd samen met bijvoorbeeld een vormgever, 3D-ontwerper, fotograaf en content manager.

Hoe het begon...

D:
Mijn eerste weken bij Artica vergeet ik nooit meer! Ik kwam in februari 2014 werken bij Artica. Dat is in de drukste periode van het jaar als je kijkt naar beurzen. Ik werd in het diepe gegooid, en wat vond ik dat leerzaam en leuk! In mijn derde week ging ik gelijk mee naar Barcelona. De ‘Mobile World Congress’: een mega grote beurs waar grote mobiele merken samenkomen. Bij Artica hadden we de taak om drie grote stands op te bouwen. Met een groot team sterk waren we daar bijna een week op locatie ‘to get the job done’. Er gaat natuurlijk een heel traject aan vooraf, maar eenmaal op locatie moet je echt de handen uit de mouwen steken. Goede schoenen, een oude broek en gewapend met een step om de hallen af te reizen... aan de slag! Je bent dan echt een team.

R:
Ja dat team maakt het zo leuk hè. Je hebt door het hele traject met zo veel verschillende mensen te maken. Met de klant stel je een goede briefing op waar ons creatief team mee aan de slag gaat. Vervolgens volgt de communicatie met leveranciers en beursorganisaties. Wanneer alles compleet is nemen we het project door met de collega’s in de werkplaats. Zij produceren de hele stand en bouwen die vervolgens op locatie op. Als projectmanager ben je voor iedereen het aanspreekpunt.

D:
Die interactie met alle verschillende collega’s, klanten en leveranciers vind ik ook top. Je bent echt een team en hebt elkaar nodig. Ongeacht je functie, leeftijd, afkomst of wat dan ook.

De wereld over

R:
Alle verschillende locaties maken het ook afwisselend, vind ik. Onze uitvalsbasis is natuurlijk kantoor. Maar bijna dagelijks rij ik ook naar de werkplaats. En dan heb je nog de klantbezoeken en beurslocaties over de hele wereld waar je naartoe gaat.

D:
Ja wat heb ik al veel reizen gemaakt met Artica! Abu Dhabi, Kuala Lumpur, Parijs, Boston, Londen, maar ook vele locaties in Nederland en Duitsland. Natuurlijk is het tof om zo veel plekken te bezoeken. Al zie je niet zo veel van de steden zelf. Het is vooral hard werken en ervoor zorgen dat alles op tijd af is.

R:
Oh ja, het is vaak een race tegen de klok om alles op tijd af te krijgen. Denk je alles geregeld te hebben, dan verandert er wel weer iets waardoor je als een dolle moet zorgen dat het geregeld wordt. Er zit iets tegen in de planning, er is iets vergeten mee te nemen naar de beurslocatie, de vracht is beschadigd of wordt vastgehouden door de douane. You name it, en we hebben het al wel een keer meegemaakt.

D:
Zoveel dingen waarop je geen invloed hebt. Dan heb je vaak ook nog een beperkte opbouwtijd en een keiharde deadline. Die beurs moet nou eenmaal open. Bij tegenslagen is het dan de kunst om in oplossingen te denken en de stress de baas te zijn. Dat gaat niet altijd vanzelf. Maar als het uiteindelijk allemaal lukt, de klant tevreden is en we kunnen voldoen aan alle verwachtingen, dan geeft dat een heel goed gevoel.

Flexibiliteit

R:
Het vergt goede communicatie en organisatorische skills om alles in goede orde te managen. En een talenknobbel is ook geen luxe. Dat contact met buitenlandse organisaties en klanten vind ik super leuk. We werken veel met Amerikaanse partners. Dat vraagt een heel andere aanpak.

D:
Ja en het vergt veel flexibiliteit. Dat is niet altijd even makkelijk. De werkdag van Amerikanen is in volle gang op het moment dat wij ’s avonds op de bank ploffen. Als je met Amerikanen samenwerkt, moet je juist in de avonden beschikbaar zijn. Een conference call doen of proberen nog wat te regelen, zodat zij ook verder kunnen.

R:
Klopt, die flexibiliteit moet wel bij je passen. Ik moest eraan wennen. Maar eigenlijk vind ik het ook een van de mooie dingen aan het vak. Het is altijd afwisselend.

D:
Dat is het absoluut. En elke keer als de opbouw van een stand weer gelukt is, de klant is tevreden en je drinkt met zijn allen na een lange werkdag een biertje in de hotelbar... dan besef je weer hoe leuk het werk is. Het zijn ook die geluksmomentjes waar je het voor doet.


Heb jij de ballen voor deze functie? Bekijk snel onze vacature!