Je website is veel meer dan je online visitekaartje

Door Emanuel Os, projectmanager interactief

“De website moet fungeren als je online visitekaartje” is een veelgebruikte uitdrukking door ondernemers. Naar mijn mening kan dit echt niet meer. Tien jaar geleden kwam je met deze gedachte nog weg, maar vandaag de dag moet je website het kloppend hart zijn van je (online) communicatie. Met een website ga je heel anders om dan met een visitekaartje, mag ik hopen. Ik leg je graag uit waarom!

Natuurlijk bestaan er (enkele) overeenkomsten tussen een visitekaartje en een website. Zo zijn beide middelen opgemaakt in jouw specifieke huisstijl, zijn er contactgegevens te vinden en hebben beide als doel dat de ontvanger of lezer een bepaalde actie onderneemt. Maar ga bij jezelf eens na. Hoe ga jij om met visitekaartjes? Inderdaad, die verdwijnen al snel in de verzamelbak of onderin een la. Bezoekers zullen een visitekaartje-website dan ook snel vergeten. Zonde! Helemaal als je je bedenkt dat zo’n 95% procent van alle Nederlanders dagelijks gebruik maakt van internet. Om deze mensen te boeien, heb je een unieke, onderscheidende website nodig. Heb je eenmaal bezoekers op je website, dan is het eerste contactmoment geweest. Nu is het zaak om de bezoeker vast te houden en te sturen naar waar jij ze wilt hebben.

Conversie of merkbeleving?

Het doel van de website kan natuurlijk verschillen. Waar het ene bedrijf juist afhankelijk is van conversie via de website wil het andere bedrijf inderdaad alleen maar dat er contactgegevens zichtbaar zijn. In het laatste geval raad ik aan om een abonnement af te sluiten bij de telefoongids en geen geld te investeren in ‘het online visitekaartje’. Maar tussen conversie en alleen maar zichtbaar zijn, zit nog veel meer.

Naar mijn idee moet je met je website, ongeacht je doel, áltijd je doelgroep triggeren. Wetende dat veel bezoekers via Google terecht kunnen komen op jouw website, moet je je juist daarom onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Als een bezoeker jouw website aanklikt, heeft hij bepaalde verwachtingen. Voldoet de website niet aan deze verwachtingen? Dan is de kans heel groot dat de bezoeker meteen weer weg is en op zoek gaat naar concurrerende sites waarbij hij een beter gevoel heeft. Een gevoel waarmee de bezoeker zich kan identificeren. Een gevoel dat klopt bij de ‘merkbeleving’ van het bedrijf of het product dat hij zoekt.

Visuele content

Een aansprekende visuele identiteit speelt een belangrijke rol bij het gevoel dat bezoekers hebben op jouw website. Wij mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld. Als je mooie, relevante beelden weergeeft, roept dat direct emoties op. En als deze beelden dan ook nog onderscheidend zijn en passen bij je eigen identiteit, dan onderscheidt je je van je concurrenten. Beelden geven je bedrijf een gezicht en maken het bezoekers makkelijker belangrijke zaken te onthouden. Geef dus niet alleen je logo weer, zoals op een visitekaartje. Juist unieke foto’s en onderscheidend design maken het verschil.

Relevante teksten

Maar met alleen visuele content ben je er nog niet. Je wilt ook vertellen wie je bent, waar je voor staat en waarom juist jouw bedrijf meerwaarde biedt ten opzichte van de rest. En omdat ook de zoekmachines (lees Google) grote waarde hechten aan tekstuele content ontkom je er niet aan om in de juiste bewoordingen het één en ander te omschrijven. Waar je jaren geleden nog kon scoren in Google met alleen de juiste zoektermen en tags, is het tegenwoordig veel belangrijker om je doelgroep in plaats van Google te bedienen met relevante content. Ook Google gaat hier tegenwoordig veel slimmer mee om. Door gebruik te maken van bepaalde algoritmes weet de zoekmachine precies of jij je doelgroep inderdaad bedient op de manier zoals je doelgroep dat verwacht. Relevantie is dus key! Wil je je doelgroep echt aanspreken? Schrijf dan leesbare teksten die aansluiten bij het onderwerp van je website.

Wat kost een goede website?

Er zitten dus wel een aantal voorwaarden aan een goede website. Ondernemers krijgen het dan al gauw benauwd en vragen zich af wat dat dan allemaal kost. Een visitekaartje moet er goed uitzien, maar mag ook niet te duur zijn. Hetzelfde idee hebben ze van een website. Het belangrijkste is volgens mij om niet alleen te kijken naar de kosten, maar vooral naar wat het oplevert. Een goede website is een belangrijke investering in je bedrijf en zal je een heleboel resultaten opleveren, van zichtbaarheid tot naamsbekendheid en meer omzet.

Om toch iets concreter de kosten-vraag te beantwoorden: het prijskaartje hangt natuurlijk volledig af van je eisen en wensen. Van het doel, de functionaliteiten, het design, de structuur, etc. Om daarin inzicht te krijgen en een goede inschatting te kunnen maken van de kosten, doorlopen we bij Artica standaard een aantal fases. We beginnen bij een inventarisatie en gaan dan onder andere door naar design en technische realisatie. Daarin nemen we natuurlijk ook het maximum budget mee. Weet je van tevoren al dat je budget niet verder rijkt dan € 2.500, dan ontkom je er bijna niet aan om op basis van een gekozen template de website te realiseren. Hier kleven wel enkele beperkingen aan. Heb je iets meer te besteden en vind je een eigen identiteit van belang? Dan biedt dat veel meer mogelijkheden.

Welke kant je ook op wilt, stap af van de gedachte dat je website ‘een online visitekaartje’ is. Niemand wil onderin de la eindigen.

 

Weten welke online mogelijkheden passen bij jouw bedrijf? Ik kom graag een keer langs om de opties te bespreken.