Marketing door een andere bril

Door Thomas van Tilburg, VR-specialist

“Je moet gewoon doen wat je leuk vindt, de rest komt vanzelf wel.” Dat is het advies dat mijn vader gaf toen ik vroeg hoe je erachter kon komen wat je later zou willen worden. Tijdens mijn studie Industrial Designing heb ik veel geleerd over hoe je iets moet ontwerpen, waarmee je allemaal rekening moet houden, hoe je je doelgroep bereikt en hoe je een topresultaat neerzet. Al was een van de beste lessen dat je niet teveel moet nadenken en gewoon lijpe shit moet maken. En dat is wat ik op dit moment doe bij Artica. We make shit happen. Ik mag VR inzetten om Artica én mezelf te helpen groeien. Beter kan het niet toch?

“Virtual reality is wel gaaf, misschien kan ik daarover mijn bacheloropdracht doen.” Met die ambitieuze insteek ben ik begonnen met het afronden van mijn bachelor. Ik had al snel een opdracht aan de UT bemachtigd, maar miste in mijn onderzoek nog het bedrijfsperspectief. Gelukkig kende ik nog wat leuke bedrijven die ik tijdens mijn studie had leren kennen, waaronder natuurlijk Artica. Ik nam contact op en mocht langskomen om al mijn lastige vragen af te vuren en mijn onderzoeksvisie te delen. Na een interessante discussie – over hoe VR ingezet kan worden bij het ontwikkelen van producten en ideeën voor bedrijven zoals Artica – kon ik weer tevreden naar huis. De dag daarna werd ik tot mijn verbazing weer gebeld. Ze zagen wel toekomst in mijn ideeën en vroegen of ze mij nog verder konden helpen met mijn onderzoek. Een paar maanden later rondde ik mede dankzij Artica mijn Bachelor af en mocht ik hier ook aan de bak als VR-specialist.

Lullo!

Op dit moment werk ik een paar dagen in de week bij Artica, omdat ik ook nog een master volg. Met deze balans heb ik de ideale positie waarmee ik de ervaring van mijn studie kan gebruiken voor werk en andersom. Vanuit het speciaal ingerichte ‘VR-lab’ kan ik helemaal mijn ding doen. De combinatie studie en werk brengt ook de nodige studentikoze opmerkingen met zich mee, waaronder die van Jiskefet. Ik word vaker bij mijn achternaam ‘Van Tilburg’ genoemd (met kakkerig accent natuurlijk) dan mijn voornaam; houdt de sfeer er lekker in;). Een van de leukste dingen aan mijn werk bij Artica vind ik dat ze potentie zagen in het gebruik van VR en vervolgens besloten die kans aan te grijpen. Ik krijg hier alle vrijheid om de mogelijkheden van VR optimaal te ontdekken en in te zetten. En daar leer ik zelf ook weer van.

Zeg, wat doe jij nou de hele dag?

Ik houd me vooral bezig met het omzetten van standontwerpen in VR, zodat wij ons op een unieke manier kunnen presenteren aan klanten. We merken dat het echt toegevoegde waarde heeft als een klant al door het ontwerp van zijn beursstand kan lopen zonder dat er iets gebouwd is. Klanten krijgen zo een goed beeld van de verschillende elementen en verhoudingen in de stand. Naast het presenteren aan klanten gebruiken collega’s VR ook zelf bij het ontwerpen van stands. Met een VR-bril krijg je namelijk een veel beter beeld van je ontwerp dan als je naar je computerscherm staart. Een van de handige bijkomstigheden is dat we ook realtime aanpassingen kunnen doen, zodat je gelijk ziet wat de impact is op het totaalontwerp.

Innoveren kun je leren

Binnen mijn werk ben ik ook steeds bezig met kijken welke nieuwe ontwikkelingen er zijn op VR- gebied. Virtual Reality ontwikkelt zich momenteel in razend tempo en er komen steeds meer nieuwe toepassingen en mogelijkheden voor. Het is natuurlijk wel een enorme luxe positie als ‘aanrommelen met nieuwe dingen en kijken of het nuttig is’ onderdeel is van je functie. De meeste wetenschappelijke uitvindingen en ontdekkingen zijn per toeval ontdekt. Bij Artica doen we dat gelukkig ook. Het is belangrijk voor een bedrijf als Artica om naast innovatief werk neerzetten ook te blijven kijken of we innovatief aan het werk zijn. ‘Vroegâh’ werden ontwerpen gepresenteerd met handgemaakte tekeningen; de techniek van 3D modeleren en renderen was destijds revolutionair. Momenteel kunnen we niet meer zonder. En wie weet... misschien gebruikt over een aantal jaar iedereen wel VR. En rommelen we bij Artica aan met nog iets nieuws.

Wat zullen we morgen doen?

Waar het allemaal naartoe gaat? Niemand die het weet. Maar we kunnen wel leuke voorspellingen doen natuurlijk! Wat mij heel gaaf lijkt, is dat we een geheel lege ruimte met alleen een paar witte objecten daarin realiseren. Op het eerste oog is het een saaie, lege ruimte. Maar als je een VR/AR-gear opzet, is de ruimte ineens gevuld met andere mensen en krijgt het een geweldig design. Wellicht dat we in de toekomst alle beursstands zo ontwerpen. Dat we slechts een canvas bouwen en dat de rest een virtuele laag is die je kan zien met een headset. Dat mensen de beurs kunnen bezoeken door er heen te gaan of simpelweg op kantoor zelf een VR-bril opzetten. Zou veel reistijd schelen!