Toekomstmuziek

Door Brahma T. Ramsodit, copywriter/concepter

Ja. De reclamewereld is spannend. Nee we rijden niet allemaal in dikke bakken rond. Ja, we trekken er weleens op uit. Nee dat zijn geen snoepreisjes. Ja, soms heb je heel snel een idee. Nee, dan neem ik niet de rest van de dag vrij… Je krijgt weleens wat gekke vragen als je in de reclame zit. Ik merk soms een soort geïdealiseerd beeld. Bijvoorbeeld bij studenten, oud-studiegenoten, de kapper op de hoek… en ga zo maar door. Ja, natuurlijk zijn er ook minder leuke kanten aan het vak. Maar er staat véél méér tofs tegenover. Bijvoorbeeld toekomstmuziek. Oké… ik kan me voorstellen dat je er even geen noot van snapt. Geen nood, ik leg het je graag uit.

Het leuke van ons vak is dat je áltijd weer in een andere business duikt. Van blije babyvoeding tot aan vernuftige vlinderkleppen. Van bijzondere buigmachines tot aan bevroren burgers… you name it. Allemaal kennen ze een communicatie-vraagstuk. Bovendien heeft elke branche een eigen speelveld met zijn eigen spelers. Dat vraagt een hoop oprechte interesse. Door de context van een business uit te pluizen, te snappen hóe het werkt, waar de stakeholders zich mee bezighouden, welke issues er spelen, welke ontwikkelingen er gaande zijn, hoe de bedrijfscultuur is – ja het gaat maar door – snap je veel beter wát je opdracht is. Soms help je zelfs bij de formulering daarvan.

Feestje

Doordat je er volledig in gaat, kom je rijker thuis. Ook ná de opdracht. Zoals een wijs man ooit zei: ‘A mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions.’ Die nieuwe inzichten – over de branche, de business, het umfeld en de hele rits – neem je niet alleen mee naar huis, maar ook weer mee op pad bij een volgende opdracht. En dan komt het… het feest der herkenning. Zelfs in een totaal andere business kan je kennis van een andere branche je van pas komen. Of je ziet dat een issue eerst speelt bij klant A en een jaar later weer in een iets andere vorm terugkomt bij klant B.

Voorbeeldje

Een mooi voorbeeld is circulariteit. Google het, er valt megaveel over te lezen. Of zoals Thomas Rau het kortweg zegt: ‘Circulariteit is niet het doel, maar een middel om ervoor te zorgen dat eindige grondstoffen behouden blijven.’ Uiteindelijk heb je dus helemaal geen ‘afval’ meer. Dit hangt ook weer samen met het einde van bezit. Uiteindelijk wil je betalen voor het gebruik van iets en niet het bezit. Dat je geen lampen koopt maar licht. En dus ook voor dat laatste zou moeten betalen. Die lamp zelf daar mag de producent zich druk over maken. Mocht je hier meer over willen weten? Check de links aan het einde van deze blog of kom een keer theeleuten. Ik vind het héle boeiende stof!

Snoepreisje?

Circulariteit is dus zo’n thema dat door allerlei verschillende type klanten en tijden heen galmt. Al in 2013 waren we aan de slag voor Alliander en leerden we meer over ‘smart energy’. Hoe we als steden in de toekomst omgaan met energie en de impact op ons dagelijks leven. Om het beter te begrijpen maakten we een ‘snoepreisje’ naar Londen om The Crystal te bezoeken. Een dondersmooie next-level tentoonstelling over ‘the future of cities’. Deze kennis pasten we toe bij de Energy Experience in 2013 en 2014. In 2015 verzorgden we de officiële opening van de herhuisvesting van Alliander in Duiven, in 2017 van hun hoofdkantoor in Arnhem.

Weerklank

Maar… daartussen al timmerden we ook met het circulaire gedachtegoed aan de weg voor allerlei andere klanten. Zo positioneerden we Webo als ‘uitvinders in de timmerindustrie’. Juist ook omdat Webo dit thema al wist door te vertalen. Mooi ook om te zien dat het niet bij de visionaire blik van één iemand blijft maar direct toepasbaar wordt in de praktijk voor vele anderen. En zo zijn we nu ook aan de slag voor Stiho die op weer een ander vlak in de bouw hiermee de spijker op z’n kop slaat. En wat te denken van Woonstichting Vechthorst, hoe een woningcorporatie omgaat met de leefbaarheid voor haar burgers? Ook daar vindt zo’n thema weerklank. En vergeet niet onze foodklanten. Want hoe gaan we bijvoorbeeld met verpakkingen om? Daar werkten we weer aan voor FairBeleg®. Je merkt het… het is net een langspeelplaat die op repeat staat. Het gaat maar door.

Popcorn

Wij zitten er elke keer met onze neus bovenop. Ontwikkelingen in technische zin – zoals augmented reality en VR – maar ook maatschappelijke ontwikkelingen en shifts in businessmodellen. De hele wereld trekt aan ons voorbij. En wij genieten ervan als van popcorn tijdens een film. Mondjesmaat maken we het ons eigen. Da’s nou één van de toffe dingen in ons vak. Eentje die ik steevast in mijn gastcolleges noem. Je pikt iets op vóór het een hit is. En wanneer je dan met een nieuwe case aan de slag gaat, blijk je al direct mee te kunnen neuriën. De reclamewereld brengt je toekomstmuziek. Die gooi je altijd weer in de mix bij een volgende klus. Just push play.

Meer weten over circulariteit?
+ www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2017-2018/de-donut-economie.html
+ www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2015-2016/einde-van-bezit.html
+ …kom theeleuten!