Wouter Witzel

Opdracht

Bepaal de positionering en het onderscheidend vermogen van Wouter Witzel. Bedenk een concept dat dit in de externe en interne communicatie voelbaar maakt. Geef de communicatie-afdeling de handvatten om de merkstrategie te waarborgen. Ontwikkel eveneens de gewenste middelen die Wouter Witzel en haar merkgedachte versterken.

 

 

Werkwijze

Wouter Witzel ontwikkelt, produceert en levert vlinderkleppen voor complexe en geautomatiseerde industriële processen en water en marine. Het bedrijf is in 1966 opgericht en kent inmiddels meer dan 200 medewerkers. Wereldwijd staat Wouter Witzel bekend als leading in de branche.

We zijn een diepgaand identiteits-traject aangegaan. Aan zowel bureau- als klantzijde formeerden we een vast kernteam. De vierkoppige directie van Wouter Witzel en haar afdeling communicatie namen we in drie maanden mee van merkduiding naar positionering, onderscheidend vermogen en conceptgedachte. Verschillende identiteitsmodellen en inspiratie-video’s passeerden hierbij de revue. Door intensief samen te werken met Wouter Witzel konden we het bedrijf en de branche tot in de puntjes doorgronden.

 

 

 

Resultaat

Wij ontdekten dat Wouter Witzel in haar branche onderscheidend is qua toewijding aan haar medewerkers, producten en klanten. De pay off ‘always in touch’ en de look-and-feel die (echte!) medewerkers een prominente rol geeft sluit hier naadloos op aan. Alleen al de fotoshoots daarvoor maakten intern in positieve zin heel wat los. De productkleur waar Wouter Witzel om bekend staat verhieven we tot kenmerkende en herkenbare themakleur.

Na een succesvol identiteitstraject zorgden we voor een brandbook. Dit helpt de afdeling communicatie het merk te waarborgen. We gaven bovendien interne bedrijfspresentaties om de nieuwe positionering onder álle medewerkers bekend te maken. Het logo en de huisstijl kregen een update en zo volgden ook de visitekaartjes, folders en meer. Voor de beurs in Hamburg brachten we het concept en de persoonlijke benadering eveneens tot leven. Een volledig oranjegekleurde stand in de stijl van een huiskamer maakte er een onuitwisbare indruk.