In beeld een verhaal vertellen

Door Bo Soeteman, visual content creator

Nog elke dag vind ik het tof dat ik mezelf visual content creator mag noemen. Dat ik non-stop bezig mag zijn met dát wat ik het leukste vind om te doen: verhalen vertellen via beeld. En daarmee ook nog mijn geld verdien! De ene dag sta ik varkens te fotograferen in de wei, de volgende keer ben ik druk met de styling van een borrelplank of het vastleggen van een technisch product. Super afwisselend dus. En vooral met een heel fijn team. Elke dag leer ik bij, van collega’s én van de opleiding die ik volg. Ik vertel je graag over mijn ervaringen bij Artica én het belang van sterke visuele content.

Zo lang ik me herinner vind ik het leuk om creatief bezig te zijn. Fotograferen, video’s maken, verhaaltjes schrijven. Ik was bijvoorbeeld altijd degene die met een camera in de weer was op vakantie. En na de vakantie kon ik mezelf dan natuurlijk helemaal verliezen in het bewerken van de foto’s. Selecties maken, filters toevoegen, rapportages opstellen. Kon ik daar niet mijn beroep van maken? Ik wilde het in ieder geval proberen! En dus koos ik de studie Creative Business in Amsterdam. Op kamers én een brede creatieve opleiding: dat vond ik het belangrijkste. En wat ik dan echt wilde gaan doen, kwam later wel.

Op het goede moment

Al gauw was het ‘later’. Na allerlei leuke vakken en twee stages was het ineens al tijd om af te studeren. Ik had al veel gehoord over Artica en was heel blij dat ik hier werd aangenomen. Ik deed onderzoek naar fotografiestijlen voor De Groene Weg. Super interessant! En daarnaast kreeg ik de kans om mee te draaien op allerlei vlakken, zoals contentcreatie, ontwerp en fotografie. Met mijn komst veranderde Artica’s werkwijze. In het verleden planden we meestal één fotomoment waar we vervolgens lange tijd social content uit putten. Nu was het mogelijk om snel op een moment, seizoen of hype te kunnen inhaken. Precies waar social content om vraagt. Het zorgde dat er een functie vrijkwam: visual content creator. Ik was afgestudeerd én mocht blijven!

Schrijven met licht

Hoewel elke klant en elke opdracht anders zijn, gaat het voor mij altijd maar om één ding: een verhaal vertellen in beeld. Of ik nou persoonlijk een bruiloft fotografeer of voor Van Delft of HEKS’NKAAS® Instagramcontent creëer: ik heb een bepaald concept in mijn hoofd dat ik wil vangen in beeld. De sfeer, de stijl en het gevoel moeten kloppen. En dat hoeft voor content helemaal niet perfect gestileerd in de studio, maar het moet ‘echt’ voelen. De emotie moet kloppen. Natuurlijk gaat dat verder dan alleen een foto maken. Je moet echt kijken naar het licht en ‘schrijven met licht’. De setting op zo’n manier uitlichten dat het licht ook echt spreekt. Dat het bijdraagt aan de boodschap die je wilt overbrengen. Dat het koekje op de foto zorgt dat je honger krijgt. Of dat het varkentje in de wei een warm gevoel oproept.

Sunfield Acadamy

Fotografie heb ik vooral mezelf aangeleerd. Via een basiscursus, maar ook via tutorials, stages en collega’s. Maar echt een leermeester heb ik nooit gehad. Wanneer gebruik je welke lens? Hoe stel je de sluitertijd in? Hoeveel licht laat je binnen? Ik had behoefte aan meer kennis! Daarom volg ik nu naast mijn werk ook de Sunfield Academy. Echt een droom! Ik leer zoveel dingen die ik bij Artica direct weer in de praktijk kan brengen. Zo moest ik een van de eerste cursusdagen zelf op de foto. Omdat je dan voelt hoe het is om voor een camera te staan. Ongemakkelijk! En juist dat heeft mijn ogen geopend. Als ik wil dat mensen zich mooi voelen voor mijn camera, moeten ze wel op hun gemak zijn. De eerstvolgende keer dat ik voor een klant portretfoto’s maakte, was ik hier nog bewuster mee bezig. Hoe belangrijk het is om even de tijd te nemen voor een praatje en grapje maken, om iemand te laten ontspannen. Als iemand achteraf dan blij is met de foto, ben ik ook blij.

Maak het echt

Vaak krijg ik de vraag of ik tips heb voor social media foto’s. Nou vooruit, ik zal er hier ook een paar delen. Om te beginnen wat ik net al zei: ga voor echt! Sorry mensen, maar stockfoto’s kunnen écht niet op social media. Dan nog liever een kiekje van je mobiel die technisch misschien niet klopt maar wel authentiek is. Zet dan het liefst ook mensen op de foto. Collega’s of klanten in plaats van allerlei technische systemen, want dan denk je echt: waar kijk ik naar? En zet je er vervolgens een filter overheen? Prima, maar maak het niet te ‘filterig’. De trend van het moment is juist om het heel puur te maken. Creëer een eigen beeldtaal waarmee je herkenbaarheid creëert. Bijvoorbeeld altijd met dezelfde kleuren of gloed. Kortom: zorg er gewoon voor dat elke foto echt past bij jou of jouw merk. Dat je een duidelijk verhaal vertelt. Dat het past bij de strategie en doelstellingen. Én dat het aansluit bij wat je volgers willen zien. Echte verhalen vertellen dus, dat is waar het volgens mij om gaat! :)