Beurzen ‘after corona’? Van lucky shot naar moment suprême

Door Ruben Kremer, managing director

Met de uitbraak van corona viel het beurslandschap stil. Van letterlijk rennen en vliegen naar ineens helemaal niks. En nog altijd zitten we in die situatie. Langzamerhand krabbelen de eerste evenementen weer op, maar waar het precies naartoe gaat? Niemand weet het. Ik ook niet! Maar wat ik wél weet is dat mensen áltijd behoefte blijven houden aan live communicatie. Vooral op zakelijk gebied! En daarom denk ik dat beurzen in welke vorm dan ook blijven bestaan. Kijk je mee in mijn glazen bol?

De essentie van een beurs is wat mij betreft dat mensen elkaar ontmoeten in een inspirerende omgeving. Een real-life ontmoeting is altijd van toegevoegde waarde en een aanvulling op alle online mogelijkheden die er zijn. Huidige klanten ontmoeten, potentiële klanten overtuigen, jezelf laten zien aan de wereld en je onderscheiden van anderen… de behoefte aan fysieke plekken waar dat kan blijft ongekend groot. Het aantal beurzen en deelnames was nog nooit zo groot als in 2019! Best gek eigenlijk toch, in deze tijd dat alles online lijkt te gebeuren?

Wel of niet?

In 2020 zullen we dat record in ieder geval niet verbreken. Maar wat gaan we wel doen, nu ‘gewone’ beurzen niet kunnen? Beursorganisaties en -locaties worstelen ermee. De een cancelt alles in 2020, de ander probeert events in een aangepaste vorm wel te laten doorgaan in het najaar. Ik merk ook bij onze klanten dat er verschillende stromingen zijn. Waar de ene klant beursdeelnames ter discussie stelt en het marketingbudget wil verplaatsen, staat de ander te popelen om weer naar de beurs te kunnen.

Van kwantiteit naar kwaliteit

Ik verwacht dat beurzen in welke vorm dan ook wel weer gaan opstarten. Dat merk je nu al in Azië, maar ook in Duitsland. Met allerlei aanpassingen natuurlijk! Waar je eerst 3 dagen beurs had met 50.000 bezoekers, smeer je de bezoekers nu uit over 10 dagdelen bijvoorbeeld. Ook de focus op kwaliteit zal veel groter worden. En daarmee ook de voorselectie van bezoekers. Als beursdeelnemer heb je eigenlijk niks aan 50.000 bezoekers als de relevantie heel laag is. Maar als je weet dat er verdeeld over de dagen 50 relevante bedrijven komen, is het verhaal heel anders. De uitdaging is natuurlijk dat je dat niet altijd weet. En daarom zal het traject voorafgaand aan de beurs nog belangrijker worden. Je zult je gerichter moeten voorbereiden. Mailings, online campagnes en social media vormen tezamen met de beursdeelname een totaalpakket. Waar je eerst wellicht hoopte op een lucky shot, werk je nu langer toe naar het moment suprême.

Hogere ROI

Dat betekent ook dat je als beursdeelnemer van tevoren beter in kaart moet brengen wat je uit de beurs wilt halen. Wie wil je spreken? Wat is je doel? Wanneer is de beurs succesvol? Hoewel dat altijd al belangrijk was, merk je nog steeds dat veel bedrijven naar de beurs gaan “omdat we al jaren gaan”, “omdat onze concurrenten daar ook staan” of “omdat de directeur dat wil”. De ROI van een beurs kan hoger dus. En dat gaat verder dan een gelikte stand! Jezelf onderscheiden van concurrenten wordt belangrijker ooit.

Onderscheiden

En dan komt natuurlijk onze creativiteit boven drijven! Er gaan al ideeën rond over meer uniforme beursstands. Dat bedrijf X op maandag een stand huurt en bedrijf Y op dinsdag dezelfde. Hoe onderscheid je je dan van concurrenten als dat niet kan in de stand zelf? Vinden wij natuurlijk een interessant vraagstuk! Net als alternatieven om elkaar te ontmoeten. In de vorm van virtuele beurzen bijvoorbeeld. Juist omdat we bij Artica middelen-onafhankelijk werken, kunnen we ook in deze tijd onze klanten optimaal begeleiden. Wij kunnen net dát concept bedenken dat onderscheidend is en doorslaggevend is voor bedrijven om te blijven floreren! Daar gaat het om toch? Of het nou op de beurs is of niet. Ben benieuwd of jij mijn visie deelt! Laat je me ook meekijken in jouw glazen bol?