Full service: vies woord of rake term?

Door Hilbert Seine, art director

Full service is voor velen een beetje een vieze term. En dat snap ik ook wel. Het suggereert dat je van alles doet, maar van alles maar een beetje. Alsof de creatief directeur de social media pagina’s beheert en de traffic manager meedenkt over een nieuwe corporate identity. Maar wat voor mij persoonlijk de kern van full service is, is dat je niet afhankelijk bent van een middel. En daarom vind ik het prima om Artica een full service bureau te noemen. Al noem ik ons zelf liever een merkenbouwer.

Ik zie de laatste jaren dat de vraag naar full service weer groeit. Waar bedrijven een aantal jaren geleden voor elke marketingvraag naar ‘een specialist’ gingen, merken ze nu dat ze daardoor het grote plaatje juist uit het oog verliezen: het merk. En dat ze veel bezig zijn met regelen en coördineren. Want wanneer je samenwerkt met verschillende bureaus, moet je ze ook voortdurend allemaal bijpraten. Voor je website bel je met het webbureau, voor een beurs ga je naar een standbouwer en voor de social media posts stuur je het zoveelste mailtje naar het contentbureau. Aan de ene kant zorg je dat je op elk facet volle focus hebt, maar aan de andere kant ligt versnippering van je merk op de loer. Je hebt misschien mooie uitingen, maar zijn ze ook goed op langere termijn? Met andere woorden, ga je voor focus op executie met een mooi one trick pony of kies je voor een gedegen diagnose, planmatigheid en langetermijnstrategie?


Gezondheidscentrum

Leuk om te zien dat juist die focus op branding en lange termijn weer helemaal actueel is. Dat is dan ook de reden dat veel merken vandaag de dag kiezen voor full service! Ze willen al hun marketing- en communicatievraagstukken weer onder één dak. Net als dat mensen voor gezondheidsklachten het liefst naar een gezondheidscentrum gaan, waar ze worden doorverwezen naar de juiste specialist. Die vergelijking met de gezondheidszorg vind ik altijd mooi om te maken. Iedere specialist afzonderlijk is sterk, maar ze weten elkaar ook goed te vinden om te sparren over dat ene kwaaltje. Of juist de hele gezondheid. Want wat lijkt op een knieklacht, kan net zo goed worden veroorzaakt in de rug. Dat heb ik van dichtbij ook meegemaakt bij mijn moeder. Zij kreeg last van haar been en ging daarmee naar de dokter. Uiteindelijk kwam ze erachter dat het een hernia is. In plaats van het been te behandelen, moest er dus verder worden gekeken naar de oorzaak. Het gaat om het stellen van een goede diagnose. Daarna kun je pas iets doen aan de kwaal.

De juiste diagnose

Dat is waar wij bij Artica sterk in zijn: het stellen van diagnoses. Als team specialisten weten we elkaar daarin altijd goed te vinden. Niet het middel is leidend, maar de vraag, het doel en de doelgroep. Dat vraagt natuurlijk om onderlinge communicatie. En om een netwerk van partners. Want hebben we de skills niet helemaal in huis om de juiste diagnose te stellen? Dan kijken we ook buiten ons bureau en laten we andere specialisten aanhaken. Uiteraard houden wij de regie. Want, om er nog maar even een metafoor in te gooien, uiteindelijk moet het klinken als een orkest. Als iedereen zijn eigen liedje speelt, wordt het een zooitje. Maar als de dirigent de touwtjes stevig in handen heeft, ontstaat er juist synergie.

 
TV-billboarding als onderdeel van de multichannel introductiecampagne van bite away® in Nederland.

Ik denk dat ik het wel kan

Vanuit de diagnose gaan wij altijd aan de slag. Met een positionering, een online strategie, een nieuwe huisstijl… you name it. Klanten willen ontzorgd worden. En dat doen we! Wij hosselen het. We kunnen alles maken wat we bedenken. Een idee dat op woensdagochtend tijdens ons creatief overleg ontstaat, kan een week later al klaar helemaal uitgewerkt en geproduceerd zijn. Omdat we het gewoon doen. Zoals Pippi Langkous zegt: "Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan". Dat is eigenlijk ook precies hoe Artica een ‘full service’ merkenbouwer is geworden. Onze ontwerper kreeg zo’n veertig jaar geleden namelijk de vraag of we ook een beursstand konden bouwen. Tuurlijk, regelen we! Gelukt hoor, met vallen, opstaan en de juiste partners laten aanhaken. En kijk waar we nu staan! Op deze manier creëerden we ook een vuurspuwende robot. Een rijdende Bolletje beschuitbus. En een 1-april grap met sexdixie die viral ging. Allemaal omdat we een leuk idee hadden. Prachtig vind ik dat!


De Bolletje-beschuit-bus eind jaren '90 die een rol speelde in de landelijke TV-commercial, op veel lokale evenementen en in de print-campagne.

Met de tijd mee

Om even terug te gaan naar de medische termen: uiteindelijk gaat het volgens mij niet om fit en ‘beter’ worden, maar om vitaal blijven. Je kunt nu wel even geholpen zijn, maar je wilt ook over een jaar nog helemaal gezond zijn en geen last krijgen van andere kwaaltjes. Een gezondheidscentrum moet substantieel een bijdrage leveren aan de gezondheid. Net als dat wij substantieel merken moeten laten groeien. Dat vraagt om meegaan met de tijd. Het gaat er in onze wereld vooral om dat je het beste kunt omgaan met veranderingen en kunt inspelen op de vraag. Dat je vitaal blijft! En daar doen wij alles aan, door altijd mee te gaan met de laatste ontwikkelingen. Dat kan alleen als je middelen-onafhankelijk bent. Full service dus. Stop ons daarom gerust in het hokje full service. Maar dan wel een full service merkenbouwer.

Ook op zoek naar een goede diagnose? Let me know! 


De dansende vuurspuwende robots die we ontwikkelden als onderdeel van de introductiecampagne van kingspan Quadcore, hier te zien op Batimat 2018 in Parijs.

Keyvisual van de on- en offline campagne om 'de traditie' van Vegter te verjongen
Moodfilm die Grolsch toont in haar Brouwerij Tour in Enschede en Groenlo. Voor beide tours waren wij 100% creatief verantwoordelijk.