Hoe maak je jouw social media Michelin-waardig?

Door Iris Weijenborg, Community Manager

Eten. Food. Ontbijt. Tussendoortje. Lunch. Taart. Diner. Hapjes. Nog meer eten. Als je mij kent weet je dat ik graag over eten praat. Waar het hart vol van is… Gelukkig ben ik daarin bij Artica niet de enige. Eten is hier váák onderwerp van gesprek. En iedereen wordt hier blij van een goedgevulde snoeppot. Of een taartje. Of een cakeje. Of een saucijzenbroodje. Of een appelflap. Of een… Nouja. Je snapt waar ik heen wil. Of niet? Want wat heeft dit met social media te maken? Nou, ik zie veel overeenkomsten tussen het runnen van een restaurant en het managen van ‘content-voer’.

Een goed restaurant moet in mijn ogen voldoen aan een aantal voorwaarden. Goede recepten, verse producten, de gasten aanvoelen, variatie en een fijne sfeer. Dat het eten goed wordt bereid is vanzelfsprekend. Voor, hoofd en na. Waar nodig vegetarisch of glutenvrij, als je dat wenst als klant. Je mag een bepaalde kwaliteit verwachten en er vanuit gaan dat het altijd goed is. Of je nou op dinsdag of zaterdag komt. Of je de enige klant ben of het hele restaurant vol zit. En je wordt natuurlijk bediend door een heel team, van gastheer tot bediener, chef, sous-chef en afwasser. Wijntje erbij? Glaasje water? Het personeel maakt het je naar je zin.

Het menu bepalen

Ook in ons ‘social media restaurant’ heb je altijd een eigen gastheer of -vrouw. Is die op vakantie? Dan is er een ander die het graag overneemt. Je wordt persoonlijk en op maat bediend. En natuurlijk staan jouw wensen centraal. Voordat we aan de slag gaan ‘in de keuken’ bepalen we samen met jou ‘het menu’, ofwel de strategie. Wat gaan we doen en waarom? En wat levert dat op? Vervolgens is het tijd om te ‘koken’ en om de plannen in de praktijk te brengen. Aan de slag met content op Facebook, Instagram en/of LinkedIn. Het liefst een langere periode, zodat we samen stappen zetten en proeven wat het verschil maakt. We horen graag hoe je het vindt. Zo kunnen we bijsturen. We staan altijd voor je klaar, als het nodig is ook in de vakantie en in het weekend.

Meerdere gerechten

Een kok heeft een bepaalde visie met zijn gerechten. In één gerecht kun je goed proeven wat hij in huis heeft, maar eigenlijk moet je meer gerechten proeven om het hele palet te ervaren. En dat is weer een mooie parallel met ons werk. Eén social media post kan heel goed zijn, maar juist de combinatie van een aantal posts, eventueel verdeeld over verschillende kanalen, zorgt ervoor dat je het verschil maakt. Elke post is uniek en draagt bij aan het bouwen van jouw merk. De ene post is kort, meer een voorgerecht. De andere heeft meer diepgang en ‘bijgerechten’, zoals een hoofdgerecht. Smaken verschillen, dus misschien vind je niet alles even lekker. Maar je kunt wel zien dat de kok kan koken. Juist de combinatie van smaken en gerechten maakt het hele menu sterk. En het menu is nooit helemaal klaar; het varieert met de seizoenen mee.

In de keuken

Je loopt in een restaurant niet zomaar de keuken in om te kijken hoe de hygiëne is of wat er precies in de pan zit. Laat staan dat je zelf extra ingrediënten toevoegt. Je vertrouwt erop dat wat je bestelt goed is. De kok weet immers wat hij doet! Hij komt af en toe uitleggen wat hij heeft gemaakt en waarom, maar that’s it. Ook in ons werk een belangrijke voorwaarde! Klanten mogen ons afrekenen op resultaat. We zijn het natuurlijk niet altijd eens, omdat smaken nou eenmaal verschillen. Maar we weten wel wat we doen en wat het beoogde resultaat moet zijn. We bepalen het menu en handelen daarnaar om dat ‘te bereiden’. Wanneer je als klant tussendoor zelf ingrediënten in de pan stopt - bijvoorbeeld posts plaatst op social media - of items van het menu haalt, beïnvloedt dat het eindresultaat. En dat is niet altijd lekker!

Michelin-ster

Wat een restaurant nou echt Michelinwaardig maakt? Of met andere woorden: wat een social media campagne echt succesvol maakt? Creativiteit. Durven vernieuwen. Een continue lijn volgen die bijdraagt aan de gestelde doelen. En een goede gastheer of -vrouw. Dát mag je van ons verwachten. Dat je keer op keer tevreden bent als je ons ‘restaurant’ hebt bezocht of iets van ons ‘afhaalt’. Of je nou een klant bent in de foodsector of juist de techniek. Dichtbij of ver weg. Wij gaan altijd voor die Michelinster!