Jong talent: dare to fail

Door Hans Snoeijink, creatief directeur

Jong talent is de toekomst. Zonder een volgende generatie creatievelingen kunnen we over een aantal jaren de tent wel sluiten. Daarom hechten we bij Artica veel waarde aan het aantrekken en opleiden van stagiaires. En dan bedoel ik niet stagiaires van het type koffie halen en printjes maken. Bij ons gaat het om volwaardige collega’s die ruimte en verantwoordelijkheid krijgen en werken aan échte opdrachten.

Een jaar of tien geleden hadden we moeite om stagiaires te vinden op creatief gebied. Studenten kenden ons nauwelijks tot niet of hadden het gevoel dat je voor een echt toffe creatieve functie naar het westen moest. Er is een tijd geweest dat Twente veel creatieve bureaus kende, maar veel daarvan bestonden inmiddels niet meer. Wat mij opviel, is dat in veel van die bedrijven jonge, creatieve talenten op de achtergrond werd gehouden. Ze werden klein gehouden en kregen niet de volledige ruimte om zich te ontplooien. Daar wilden wij juist ver weg van blijven.

Artica Battle

Dat kon en moest anders. En daarom ontwikkelden we de Artica Battle: een wedstrijd tussen studenten van de opleiding Creative Business. Een week lang werken ze aan echte cases van onze klanten, onder onze begeleiding. Na acht jaar is dit nog steeds een succes. De battle levert extra contactmomenten op met klanten en het Saxion. Al is dat natuurlijk niet het hoofddoel. Door deze samenwerking hebben we veel meer (positieve) naamsbekendheid onder studenten. Veel van hen solliciteren later op een stageplek… en een aantal van die stagiaires zijn nu zelfs collega’s!

Mond houden

De Artica Battle is een mooi voorbeeld van hoe we jong, creatief talent aantrekken. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om aantrekken. Het is net zo belangrijk dat je talent vervolgens de ruimte geeft om te groeien. Ik ben ervan overtuigd dat als je een bepaalde groei wilt meemaken als bureau, dat je niet altijd de senior creatieven het laatste woord moet geven. Ik hoor wel eens ideeën waarvan ik denk: is dat nou wel zo verstandig? Maar dan dwing ik mezelf om mijn mond te houden. Uiteindelijk kun je alles kapot redeneren en er een eigen signatuur op drukken. Maar juist door een ander de ruimte te geven, ontstaat er vaak een ander, maar ook heel mooi eindresultaat.

Dare to fail

Ik denk dat daar ook een groot verschil zit met ‘vroeger’. Ik ken stage lopen nog als een tijd waarin veel voorgekauwd werd. De ervaren collega’s vertelden de onervarenen wel even hoe het moest. Wij leggen juist de verantwoordelijkheid bij de jonge creatieven neer om het zelf te doen. Twijfelt degene ergens over, dan komt ‘ie uiteindelijk zelf wel naar een ervaren collega toe. Er is geen ‘leider’ die constant naast je staat en de boel dicteert. Natuurlijk gaat dat wel eens mis. Maar dat is een leerproces. Het hangt zelfs groot op drie visuals bij ons op de studio: dare to fail. Dat willen we uitdragen. En daar groei je van. Ik vind het belangrijk om mijn mond te houden en kansen te geven, maar er óók te zijn als het misgaat. Daarin sta je nooit alleen.

Hennie Kuiper

Het Hennie Kuiper Wielermuseum is een mooi voorbeeld van een opdracht waarin onze stagiaires veel verantwoordelijkheden kregen. De klant kwam bij ons met de vraag of we wilden meedenken over de expositie ‘Hennie Kuiper - 50 jaar Olympisch Kampioen'. Het budget was alleen niet genoeg voor een reguliere opdracht. Toen hebben wij gezegd: dat is een mooie case voor onze stagiaires. In een paar weken tijd hebben onze stagiaires Kyra en Jorrick toen het volledige concept uitgewerkt. Van het ophalen van de briefing en het ontwerp van de visuals tot aan het schrijven van de teksten en de presentatie aan het bestuur. Alles onder begeleiding natuurlijk, maar het was echt hún opdracht. De klant was zo enthousiast dat alle plannen zijn uitgevoerd en de expositie inmiddels te bewonderen is. Een prachtig resultaat, voor alle partijen! 

Oud-stagiaires

Als stagiaire bij Artica maak je dus echt deel uit van de organisatie. Daarin is niemand meer of minder dan de ander en geven we iedereen de volledige verantwoordelijkheid. Tuurlijk vraagt dat ook wel wat van je als stagiaire. Je moet zelf je plek durven pakken en de juiste mensen weten aan te haken. Maar dat is velen al goed gelukt. Dat zie je al aan de bezetting op onze studio: die bestaat zelfs voor zo’n 40% uit oud-stagiaires. En dat maakt ons als Artica heel erg trots!

Ben je ook op zoek naar een creatieve stageplek waarin je jezelf écht kunt ontwikkelen? Meld je dan via stage@artica.nl. We horen graag van je!


Een greep uit onze oud-stagiaires… die we inmiddels ook collega's mogen noemen!