Kun je ons viral laten gaan?

Door Tim Valkeman, community manager

Duizenden likes, honderden comments en oneindig veel deelacties. Is het niet de droom van elke marketeer? Wij krijgen regelmatig de vraag “Kun je ons viral laten gaan?” Ja joh, doen we even. Zo zijn er nog veel meer leuke, grappige en bijzondere verzoeken of reacties die we krijgen op social mediagebied. Zowel van volgers online, als van klanten. Ik neem je graag mee in mijn leven als community manager bij Artica!

Termen als likes, content, click-through-rate, posts en engagement zijn tegenwoordig helemaal ingeburgerd. Tenminste, bij ons. Want we krijgen heel wat verzoeken waarbij we merken dat niet iedereen deze termen kent. Een online tegeltje, een flyertje, de poster bovenin, zo’n bewegend plaatje… allemaal voorbeelden van aanvragen die voorbij komen om een ‘social media post’ aan te duiden. Een leuke uitdaging voor ons natuurlijk om er samen met de klant uit te komen wat hij bedoelt.

“Als we likes krijgen dan is het goed”

De grote wens van klanten is vaak het krijgen van veel likes. Want het hebben van veel likes is altijd goed, denken veel mensen. Nu zijn veel likes en volgers natuurlijk superfijn. Mits ze relevant zijn! Als we zouden willen, kunnen we zelfs likes kopen. “Kunnen we niet wat Chinezen inschakelen?” hebben we zelfs eens als vraag gekregen. Wat ons betreft een absolute no-go. Het gaat om de waarde van een like of volger. Past degene in de doelgroep? Hebben wij een boodschap die aansluit bij de belevingswereld van deze persoon? Liever minder volgers die heel relevant zijn dan duizenden volgers die je boodschap niet begrijpen. Dat geldt voor ál onze klanten. Voor lokale mkb'ers zoals Groothuis Schilderwerken en AFMI. Maar ook voor A-merken zoals Chiquita en Glasvezel buitenaf.

Lekker Facebooken

Op het moment dat ik vertel dat ik community manager ben bij een reclamebureau, krijg ik vaak de vraag: “Zit je dan de hele dag op Facebook?” Met een knipoog geef ik dan als antwoord: “Ja, een groot gedeelte wel, maar ook op Instagram en LinkedIn hoor!” Maar het werk van een community manager is natuurlijk veel meer dan alleen maar posten en ‘Facebooken’. Denk eens aan het opzetten van online campagnes, planningen maken, teksten schrijven en een enorme hoeveelheid aan creatieve posts ontwikkelen. Je eigen social media vullen lukt vaak wel, maar voor verschillende merken elke week 5 of 6 posts verzinnen vraagt om meer. En dat doen we dan niet met de standaard like-deel-win acties. Een actie die overigens nog steeds erg geliefd is bij veel andere bedrijven.

Viral

Het is aan ons om voor elk merk het hele jaar door een uniek verhaal te vertellen. En dit vervolgens door te vertalen naar goede online content. Content die past bij de klant, de doelgroep en het moment. De opmerking ‘gooi er maar geld tegenaan, dan komt het wel goed’ gaat dan niet altijd op. Want zelfs met een enorm budget laat je slechte content nog niet viral gaan. Viral gaan is trouwens ook niet het belangrijkste, hoewel het natuurlijk wel heel leuk is als dat soms gebeurt. Zoals deze 1 aprilgrap die wij twee jaar geleden ontwikkelden voor Dancing Bruins. 

Webcare

Naast het bepalen van de strategie en het creëren van content verzorgen wij ook de webcare voor veel klanten. Dit wil zeggen dat we reageren op vragen en reacties die volgers insturen. Natuurlijk hebben we hiervoor documenten met informatie van de klant, want wij weten ook niet alles. Zo hebben we van onze klant Chiquita een soort encyclopedie waar alle informatie instaat: de Chiquipedia.

Webcare doen voor onze klanten is in ieder geval nooit saai! We kennen allemaal de mensen die tijd over hebben en die graag online spenderen. Wij verbazen ons elke keer weer over de reacties die zulke mensen plaatsen onder onze content en de hele conversaties die zij onderling voeren. Over wat ze die avond eten. Over waarom ze echt recht hebben om een bepaalde prijs te winnen (en dat in een betoog van duizend woorden). Over waarom het betreffende bedrijf absoluut wel of niet deugt in de ogen van diegene. Compleet met allerlei creatieve scheldwoorden natuurlijk. Of gewoon de vraag of er gratis gadgets beschikbaar zijn. Hollanders!

Ook viral gaan?

Benieuwd naar meer social media ervaringen? Of wil je ook viral gaan?;-) Kom gerust eens langs op ons kantoor in Ootmarsum. Na de corona-tijd natuurlijk. En tot die tijd spreken we je graag online!