Ogilvy versus Artica

Door Hugo Kotterman, Ontwerper

Van Ogilvy & Mather in Düsseldorf naar Artica in mijn thuisbasis Ootmarsum. Van een van de grootste reclamebureaus ter wereld naar een van de grootste bureaus in Twente. Een wereld van verschil? Ja en nee. Laten we eerst beginnen met een kleine inleiding in mijn 'geschiedenis'.

Eigenlijk is alles begonnen bij Artica. Tijdens mijn studie Kunst & Techniek liep ik hier een half jaar stage. Daarna bleef ik plakken. Onder een nul-uren-contract hield ik me bezig met DTP-werkzaamheden en andere ontwerpopdrachten. Zo makkelijk als ik toen was, zag ik me mijn afstudeerstage ook al doen bij Artica. Maar daar was mijn docente. Zij droeg mij aan bij Ogilvy in Duitsland voor een afstudeerplek. Ik had gesprekken met Hans Snoeijink en hij nam mijn twijfel weg. Deze kans moest ik grijpen! Dus liet ik Twente achter me en vertrok ik naar Ogilvy & Mather in Düsseldorf.

Andere wending

Ik zou alleen voor het afstuderen naar Düsseldorf gaan. Een half jaartje, en dan gewoon weer terug naar Ootmarsum. Alleen het afstuderen stond tijdens dit half jaar op een laag pitje: ik was voornamelijk aan het meedraaien met de dagelijkse werkzaamheden. Na drie maanden kreeg ik - tot mijn verrassing - alvast een contract aangeboden. Ik sloeg het af, want ik wilde na het afstuderen echt weer naar huis. Maar na een poosje kwam ik er toch op terug. Het beviel me eigenlijk wel goed bij Ogilvy! En gelukkig gold het aanbod nog.

Verschil

Ik had dus mijn eerste echte contract getekend. En dat nog wel bij Ogilvy! Een bedrijf waar het er heel anders aan toegaat dan bij Artica. Artica doet naast de grote A-merken ook wel eens een opdracht voor de bakker op de hoek. Het enthousiasme en de passie van een opdrachtgever vinden we bij Artica heel belangrijk. Bij Ogilvy zijn ze eigenlijk alleen maar bezig met grote jongens zoals Unilever, Coca-Cola, Huawei en de Deutsche Bahn. Die grote namen hebben natuurlijk strenge eisen. Het kwam regelmatig voor dat we de avond voor een pitch met een heel team tot 02:00 uur ‘s nachts door moesten. Moet ik er wel bij zeggen dat er dan heerlijke sushi in combinatie met een kratje bier op tafel kwam. Iets wat de Duitsers altijd goed voor elkaar hebben ;-).

Ander wereldje

Ja, van ‘party machen’ houden die Duitsers wel. Na het werk met zijn allen naar de kiosk, om daar tot laat in de avond biertjes te drinken. De volgende ochtend stond iedereen weer klaar op kantoor. Een beetje brak, maar we waren er wel! Toch vond ik niet alles even leuk. Er heerste af en toe een showbizz-cultuur. Ik vond dat maar overdreven. Heel leuk om eens te ervaren, maar niet iets waar ik mijn hele leven mee te maken wilde hebben. Ik blijf natuurlijk een nuchtere tukker.

Huiswaarts

Dat, en het vertrek van een aantal collega’s, maakte dat ik het voor gezien hield in Düsseldorf. Ik zei mijn baan op en keerde terug naar Ootmarsum. Ik heb eerst nog een poosje in de sportmarketing gewerkt. Maar in de tussentijd bleef ik Artica gewoon volgen. Ook had ik geregeld contact met Hans. Toen we weer eens koffie gingen drinken gaf hij aan dat hij door de groei nog wel een creatieveling kon gebruiken. Dat paste mij wel! Na een tweetal gesprekken mocht ik uiteindelijk weer bij Artica aan de slag.

Down-to-earth

Het is goed om terug te zijn bij Artica. Een bureau dat kwalitatief echt goed werk levert en waar ik aan mooie klussen mag werken. Zo houd ik me onder andere bezig met grote merken als Grolsch. Maar bijvoorbeeld ook met Bite-Away: een product dat binnenkort op de Nederlandse markt komt. Natuurlijk halen we hier ook soms een nacht door om deadlines te halen, maar we hebben geen kapsones. Juist een heel down-to-earth mentaliteit. Op maandag zetten we zelf de afvalcontainer aan de straat. We hebben geen Hausmeister zoals bij Ogilvy. Hier werken we niet voor elkaar, maar mét elkaar. Voeg daar nog de gezelligheid tijdens en na het werk aan toe en dat maakt dat ik helemaal op mijn plek zit bij Artica.

Ga er op uit!

Mijn advies? Ga stage lopen in het buitenland! In de reclamewereld is het goed om ervaring en inspiratie op te doen bij verschillende bureaus. Je ontwikkelt je snel in een nieuwe, onbekende omgeving. En natuurlijk is het ook te gek om een poosje in zo’n grote stad te wonen. Dus niet twijfelen... gewoon gaan!