Onderdompelen in de wereld van Aeronamic

Door Iris Weijenborg, community manager

Sinds een aantal maanden werken wij voor Aeronamic: een bedrijf uit Almelo dat componenten maakt voor vliegtuigen. Na een uitgebreid positioneringstraject ontwikkelden we een kernboodschap. Vervolgens rolden we allerlei nieuwe middelen uit, waaronder een online strategie en het beheer van de social media kanalen. Deze vrij technische - en voor mij nieuwe branche - vraagt om het nodige vooronderzoek. Ik moest me onderdompelen in de wereld van vliegtuigen, ruimtevaart en luchtvaart. En ja, daar hoorde ook een vliegensvlug bezoekje bij aan de Paris Airshow vorige week.

Tijdens het positioneringstraject gingen mijn collega’s op zoek naar het onderscheidend vermogen van Aeronamic. Want waarom kiezen klanten voor Aeronamic? Om dat duidelijk te maken, wordt het een iets technischer verhaal. Ik zal proberen een niet te technische samenvatting te geven. Komt ie! Als zogenaamd tier 2-bedrijf maakt Aeronamic snel-roterende componenten en precisieonderdelen voor vliegtuigen. Haar klanten, tier 1-bedrijven die vliegtuigmotoren en -systemen maken, zijn nu gewend om losse onderdelen zelf in te kopen bij tier 3-bedrijven en die zelf te verwerken. Terwijl dit veel efficiënter kan als ze complete componenten inkopen bij een tier 2-bedrijf zoals Aeronamic. Daar bevinden alle kennis en specialisme zich immers onder één dak en zijn alle onderdelen al gecertificeerd. Zoals ze bij Aeronamic zelf zeggen “we manage your supply chain”.

Push limits

Aeronamic wil dus een verandering teweeg brengen bij haar klanten en ze tijd en kosten laten besparen door werk uit handen te nemen. Dit vormt de basis voor ons nieuwe campagneconcept ‘Push limits’. Een tweeledig concept. Enerzijds verlegt Aeronamic steeds haar eigen grenzen door voortdurend bezig te zijn met innovaties en vooruitgang. Anderzijds zorgt ze ervoor dat klanten meer bereiken door zelf minder te doen: achieve more by doing less. De Paris Airshow vorige week vormde de aftrap van dit nieuwe tijdperk. Tijdens dit tweejaarlijkse event, waar de hele vliegtuigwereld op af komt, vertelde Aeronamic haar nieuwe verhaal aan (potentiële) klanten. Om dat te ondersteunen maakten we een preview van de brandvideo die binnenkort volgt. En we ontwikkelden een brochure rondom het nieuwe merkverhaal. Tegelijkertijd zetten we de vernieuwde website live en publiceerden we het eerste blog van CEO Steffen de Vries. De vliegtuigwereld kan er niet meer omheen... time to push limits!

Oui oui, Paris!

Zoals je leest is het vrij ingewikkelde materie. En dat is ook de reden dat wij zelf in Parijs meer gevoel wilden krijgen bij de branche en de klanten van Aeronamic. Want hoe kunnen we anders echt goede content ontwikkelen? En zo reisde ik maandagochtend in alle vroegte samen met Brahma af naar Parijs. Gewapend met het nodige voedsel, zonnebrandcrème en schrijfmateriaal bracht de Thalys ons naar een van mijn favoriete steden. Daar spraken we met (potentiële) klanten van Aeronamic, bekeken we allerlei onderdelen en zagen we véél vliegtuigen en straaljagers. Ook in actie (niemand had me gewaarschuwd om oordoppen mee te nemen, wat een herrie)! We gingen natuurlijk nog even op de foto met Twan, die een dag eerder al was afgereisd om Aeronamic te ondersteunen in de opbouw van hun stand.

Vlieguren maken

Al met al was het supergoed om deze trip te maken. We hebben veel geleerd over de lucht- en ruimtevaart. En het was natuurlijk goed om onze klant in actie te zien tijdens het event! Dat we dinsdagochtend voor vertrek nog wat food- en retail inspiratie konden opdoen in Parijs was natuurlijk helemaal mooi meegenomen. Voldaan reisden we terug naar Nederland, napratend over alle indrukken en ondertussen alvast werkend aan nieuwe content. De komende maanden maken we veel vlieguren en laden we ‘Push limits’ verder via social media, een Google Ads campagne en diverse andere acties op maat. Dus euh… stay tuned!