Van idee tot expositie

Door Hans Snoeijink, Creatief Directeur

Bij het volledig ontwikkelen van een expositie of tentoonstelling denk je misschien aan interieurbouwers… en niet aan een reclamebureau. Toch hebben we met Artica inmiddels al heel wat van dit soort klussen op onze naam staan. Voor ons zijn het ontzettend mooie opdrachten. Van het bedenken van een concept tot het daadwerkelijk bouwen en álles daar tussenin: al onze expertises komen zo aan bod.

Bij Artica denken we niet vanuit een bepaald middel, maar vanuit de boodschap. Wat wil je vertellen? Wie moet er naar luisteren? En wat wil je bereiken? Pas daarna komt de uitwerking. Soms blijkt dat een expositie of een tentoonstelling het beste middel is om een doel te bereiken. Bij zo’n middel kunnen we het volledige proces in handen houden. Alles wat moet gebeuren kan bij Artica. Dat begint al in de fase van concept en ontwerp. Samen met de klant bepalen we wat we precies willen vertellen en wat het doel is. Vanuit daar werken we naar een concept en dat vertalen we door in een ontwerp. In ons VR Lab laten we klanten zien hoe dit ontwerp er daadwerkelijk uit gaat zien. Ons team uit de werkplaats kan vervolgens aan de slag om alles te maken. Daarna is het een kwestie van promotie: met social media kunnen we de expositie of tentoonstelling goed op de kaart zetten. En natuurlijk wordt het hele proces volledig begeleid door een projectmanager! 

Grolsch brouwerijtour

Eén van de eerste opdrachten op het gebied van exposities en tentoonstellingen kregen we in 2007. Grolsch vroeg ons om mee te denken over de bezoekersroute in de nieuwe brouwerij. Hoe kon ze haar verhaal op een unieke wijze vertellen met passend beeld, licht en geluid? We maakten een route van bijna twee kilometer (!) door de werkende brouwerij. Van de historie tot het brouwproces en van reclame tot logistiek… álles van de Grolsche bierbrouwer komt aan bod. De afgelopen maanden vernieuwden we een deel van tour met een nieuwe look en geüpdatete content. De brouwerijtour is een hele beleving op zich… en heeft jaarlijks meer dan 25.000 bezoekers!

Grolsch Brouwhuys 

Ook voor het 400-jarig jubileum van Grolsch gingen we aan de slag. We namen Café Brouwhuys De Lange Gang in Groenlo onder handen en ontwikkelden een passende tour. Het resultaat: een virtuele reis door de geschiedenis van Grolsch en een onderdompeling in het vakmanschap en eigenzinnige karakter van de brouwers. De ontvangst vindt plaats in het voorvertrek van het café, daarna gaan de bezoekers meteen ondergronds: terug in de tijd, terug naar de bron! 

 

Natura Docet Wonderryck Twente

Natura Docet Wonderryck Twente klopte in 2013 bij ons aan aan voor de aankleding van haar nieuwe landschapscentrum. Wij bedachten, ontwierpen en ontwikkelden een nieuwe expositie. Een interactieve tentoonstelling waarbij we de vergelijking maakten tussen bekende Nederlanders en dieren. 

In 2015 gingen we aan de slag voor een nieuwe expositie in dit museum: Move It. Hierbij draaide om het menselijk lichaam. Met grote visuals, interactieve experimenten en leuke feitjes leerden bezoekers van alles over hun botten, spieren en organen. Leuk voor jong en oud!

Schaapskooi Haaksbergen

De afgelopen maanden werkten we hard aan twee grote exposities: voor het bezoekerscentrum van de Schaapskooi en een expositie voor het Rode Kruis. We gaven de schaapskooi een gezicht met het concept ‘De Kudde van Herder Horst’. In de tour is van alles te zien, doen, voelen en ruiken. En door het gebruik van virtual reality krijgen ook minder valide bezoekers de mogelijkheid om eens in het Haaksbergerveen te stappen. 

Rode Kruis

Voor het Rode Kruis gingen we aan de slag voor een permanente expositieruimte in het Memory Museum in Nijverdal. We ontwikkelden de Humanity Tour, waarin #dekrachtvankeuzes de rode draad vormt. We dagen bezoekers uit met verschillende realistische scenario’s en stellen daarbij de vraag ‘Wat zou jij doen als...?’ Het gaat niet om te zeggen wat goed of fout is. Maar juist om bezoekers eraan te herinneren dat keuzes – die van het Rode Kruis en die van hen – ertoe doen.

De afgelopen jaren werkten we al aan heel wat mooie opdrachten. Met die ervaring, onze kennis en alle verschillende disciplines in eigen huis zijn we op het gebied van tentoonstellingen en exposities inmiddels een specialist. Voor een klant is het makkelijk om alles bij één partij onder te brengen. Voor ons zijn het geweldige klussen, omdat we er écht met z’n allen aan kunnen werken.

Geweldige klussen

De afgelopen jaren werkten we al aan heel wat mooie opdrachten. Met die ervaring, onze kennis en alle verschillende disciplines in eigen huis zijn we op het gebied van tentoonstellingen en exposities inmiddels een specialist. Voor een klant is het makkelijk om alles bij één partij onder te brengen. Voor ons zijn het geweldige klussen, omdat we er écht met z’n allen aan kunnen werken!