Van waakhond naar copywriter

Door Bente Pouwels, stagiaire copy & content

Copy en content. Daar ga ik me tijdens mijn 20 weken durende stage bij Artica mee bezighouden. Toch denk ik dat ik een van weinigen ben die van tevoren niet goed weet wat haar functie precies inhoudt en in wat voor wereld ze terechtkomt. Want de wereld van reclame en marketing is toch wel heel iets anders dan de wereld waar ik 'vandaan kom'.

Als tweede stage tijdens mijn studie journalistiek koos ik een plek die voor zo'n student niet meteen voor de hand ligt. Een plek waar ik mij meer ga ontwikkelen op het gebied van tekst en media, maar niet om nieuws te vergaren en verspreiden. Want om heel eerlijk te zijn, heb ik het met dat wereldje wel een beetje gehad. Overal letterlijk met je neus bovenop zitten en altijd die objectiviteit in de gaten houden. De uitspraak: "als journalist ben je de waakhond van de samenleving" kwam me de neus uit. Het is toch juist leuk om iemand te promoten die iets goed doet of goed kan? Nee, daarom voor mij geen mediabedrijf meer, maar een reclamebureau!

Ervaring

Grappig is dat. Je denkt dat je na drie jaar in de wereld van de journalistiek op het gebied van tekst, taal en media redelijk goed onderlegd bent. Honderden artikelen, portfolio’s, producties, video’s en radioreportages heb ik met een voldoende afgerond. Natuurlijk moest ik vaak wat aanpassen of moest ik mijn allerlaatste herkansing benutten. Maar meestal had ik weinig moeite met het halen van mijn opdrachten.

Woordenbrij

Toen was het tijd voor mijn sollicitatiegesprek bij Artica. “Wat denk je dat we hier doen?” Natuurlijk was ik zo slim geweest om me van te voren in te lezen: “Als een bedrijf een reclamecampagne wil, kloppen ze bij jullie aan. Jullie bieden dan handvatten en middelen om die campagne van begin tot eind te laten plaatsvinden.” Ik vond het redelijk goed verwoord, maar achteraf kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Waarom had ik bepaalde begrippen op de website van Artica niet even gegoogeld? Want naarmate het gesprek vorderde, begon het me steeds meer te duizelen. Branding, concept, creatie, content: al die termen! Ik vond het moeilijk om daar de juiste antwoorden op te geven.

Copy en content

Uiteindelijk bleek het misschien niet zo erg te zijn als ik dacht. Ik werd namelijk aangenomen als stagiaire. Tijdens mijn eerste rondje op de werkvloer vroegen de collega’s dan ook wat ik de komende maanden ga doen. “Ik ga me bezighouden met tekst”, was dan mijn antwoord. Iris, mijn stagebegeleidster, noemde dan geduldig nog eens dat het om copy en content gaat. Oja! Dat was het.

Nieuwe wereld

Aan het eind van mijn eerste dag werd het me allemaal al wat duidelijker. Alle verschillende begrippen begin ik langzaam te begrijpen en ik ben ervan overtuigd dat ik ze voor het eind van de week allemaal ken. Je bezighouden met tekst bij een reclamebureau is zo anders dan op een nieuwsredactie. Ik dacht eigenlijk: tekst is tekst. Niets is minder waar! Ik moet zeggen dat ik het lastig, maar ontzettend leuk vind. Weg met alle regeltjes en schrijven maar: heerlijk. Een uitroeptekentje hier en daar, wat puntjes aan het einde van de zin… Zelfs een smiley is af en toe toegestaan. Superleuk om op deze manier te spelen met taal. Of euh... ik bedoel met content ;-).