De Groene Weg

OPDRACHT

De Groene Weg zocht in 2019 naar een nieuw bureau voor de marketing en communicatie rondom haar merk en de keten erachter. Ze wilde actiever communiceren naar de consument door storytelling over haar keten(s), met daarbij meer focus op online middelen. En ze wilde ondersteuning op communicatie richting de zakelijke en buitenlandse markt. De vraag aan ons om hiervoor een plan te ontwikkelen.

WERKWIJZE

We vormden een kernteam bestaande uit een art director, online specialist, strateeg, designer en copywriter. Zoals altijd begonnen we met een uitgebreid marktonderzoek. We keken naar de trends, het sentiment, de kansen en de barrières rondom De Groene Weg. We waren ons ervan bewust dat De Groene Weg eigenlijk al een heel mooi verhaal heeft. Over de herkomst van haar vlees en de balans tussen mens, natuur én dier. Aan ons de taak om daarin focus aan te brengen en het verhaal aantrekkelijk over de bühne te brengen. Het merk gaat veel verder dan bijvoorbeeld de regelgeving. Zo kwamen we op het concept: De Groene Weg gaat verder voor vlees!

De Groene Weg gaat verder voor vlees, maar ook voor consumenten, boeren, barbecue, kerst, dierenwelzijn en nog veel meer. Kortom: aan het concept kunnen we oneindig veel verhalen uit de keten ophangen. Deze verhalen wilden we vertellen op allerlei plekken, maar vooral voor de website en social media zagen we een prominente rol.

RESULTAAT

We presenteerden ons concept en onze aanpak. En met succes! Sinds najaar 2019 mogen wij ons het nieuwe reclamebureau van De Groene Weg noemen. Dus gingen we gezamenlijk aan de slag met de doorvertaling in huisstijl en uitrol in middelen. Een nieuwe website, social media kanalen, POS-materiaal en andere communicatie op de winkelvloer: alles moest in het teken komen te staan van het overkoepelende ‘verder voor vlees’. We kozen voor een 360° aanpak, waarbij alle online en offline uitingen in elkaar haken en naar elkaar verwijzen. Zo kunnen we via verschillende kanalen en op verschillende manieren het unieke verhaal uitdragen.

Vanaf begin 2020 zijn we ‘live’ met het nieuwe concept. Sindsdien vormt de nieuwe website de basis voor de branding en storytelling van De Groene Weg. We ontwikkelden de website van design tot teksten. En we zorgen ervoor dat we wekelijks nieuwe content delen in de vorm van blogartikelen, boerenverhalen, recepten, nieuwsitems en video’s. Daarvoor gaan we letterlijk de boer op. Om boeren te interviewen, foto’s te maken en te filmen bijvoorbeeld. Daarmee wisten we in het eerste half jaar 60.000 unieke bezoekers te bereiken!

Natuurlijk spelen social media ook een cruciale rol in het verspreiden van de verhalen. Op Facebook en Instagram bouwden we een trouwe community op van consumenten die bewust kiezen voor biologisch. We groeien goed met de community en zetten daarnaast vooral in op engagement en zichtbaarheid. De betrokkenheid en interactie bij onze content zijn enorm. En met een uniek bereik van 1,3 miljoen in het eerste half jaar kunnen we wel stellen dat we goed zichtbaar zijn. Maar we gaan verder dan contentcreatie en zichtbaarheid. Want ook webcare is onmisbaar in het opbouwen van onze online community. We krijgen veel (kritische) vragen en reacties vanuit consumenten en het is aan ons om daar goed en snel op te reageren. Daarin werken we nauw samen met De Groene Weg.

Ook de boeren en slagers zijn onmisbaar in de storytelling. In het geven van input natuurlijk, maar ook in het uitdragen van het unieke verhaal. De look and feel in slagerijen hebben we onder handen genomen. En naast het online verhalenplatform maken we vijf keer per jaar een fysiek magazine dat consumenten kunnen meenemen in de slagerijen.

De komende tijd gaan we verder. Voor De Groene Weg! Om de community verder uit te bouwen en het verhaal nog beter uit te dragen. Bijvoorbeeld met allerlei video’s en een uniek spaarsysteem. En we zijn druk bezig om een webshop op te zetten én het verhaal door te vertalen naar de zakelijke markt. Stay tuned!